sobota, 25 kwietnia 2015

Temat:Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu złożonym.

Wypowiedzenie złożone współrzędnie.


Wypowiedzenie złożone współrzędnie
Zdania składowe są równorzędne, nie można zadać pytania od jednego do drugiego.

Typ
Wykres zdania
Spójniki
Uwagi
łączne
__ … __
i, oraz, ani, ni, a także, jak również
(jeśli brak spójnika, stawiamy przecinek,
który jest równoznaczny znaczeniowo ze spójnikiem „i”)
brak przecinka przed spójnikiem*
rozłączne
—< … >—
albo, lub, czy (=albo), bądź
brak przecinka przed spójnikiem*
przeciwstawne
—> … <—
ale, lecz, jednak, zaś, natomiast, a
przecinek przed spójnikiem
wynikowe
—> … >—
więc, toteż, zatem, dlatego
przecinek przed spójnikiem

*Przed spójnikami typowymi dla zdań łącznych i rozłącznych stawiamy przecinek,jeśli spójniki te się powtarzają i odnoszą się do współrzędnych wobec siebie członów zdania (wyrazów, zdań składowych).
Wypowiedzenie podrzędnie złożone

Wypowiedzenia złożone podrzędnie
Zdania składowe zawsze rozdzielane są przecinkiem, w miejscu którego można zadać pytanie. Zdanie składowe, od którego zadajemy pytanie, nazywamy zdaniem nadrzędnym.

Typ
Pytanie
Uwagi
podmiotowe
kto? co?
Często spotykane orzeczenia zdań nadrzędnych:
mówi się, wydaje się, zdaje się, okazało się (co?)
orzecznikowe
kim (czym) jest?
jaki jest?
Może się mylić ze zdaniem dopełnieniowym i przydawkowym!
przydawkowe
jaki? który?
Zdanie podrzędne często rozpoczyna się od słów: który (o którym, itp.), jaki.
dopełnieniowe
pytania przypadków zależnych:
kogo? czego?
komu? czemu?
kogo? co?
kim? czym?
o kim? o czym?
Może się mylić ze zdaniem podmiotowym (kto, co? - mianownik; kogo? co? - biernik).
okolicznikowe
gdzie? skąd? (ok. miejsca)
jak? (ok. sposobu)
kiedy? (czasu)
po co? (ok. celu)
dlaczego? (ok. przyczyny)
pod jakiem warunkiem? (ok. warunku)
mimo czego? (ok. przyzwolenia)
jak bardzo? jak dużo? itp. (ok. stopnia i miary)

imiesłowowy
równoważnik
zdania
jak w zdaniach okolicznikowych
Rozpoznajemy po obecności imiesłowów przysłówkowych:
- ąc (im. przysł. współczesne),
- wszy, - łszy (im. przysł. uprzednie).
W zdaniach tych podmiot zdania nadrzędnego i podrzędnego musi być ten sam.

ZADANIA
1. Określ typ zdań złożonych, a dowiesz się, kto jest autorem poniższych aforyzmów.
1Bądź takim, abyś nie musiał czerwienić się przed samym sobą.Zdanie złożone z podrzędnym dopełnieniowym – Johann Peter Eckermann
2Jesteśmy dobrzy dla drugich, aby się sobie więcej podobać.Zdanie złożone z podrzędnym przydawkowym – Stefan Wyszyński
3Kiedy bogowie chcą nas ukarać, spełniają nasze prośby.Zdanie złożone z podrzędnym podmiotowym – Johann Gottfried Seume
4Nie ma takiej krzywdy, której by nie można przebaczyć.Zdanie złożone z podrzędnym okolicznikowym przyczyny – Magdalena Samozwaniec
5Można popełnić podłość, nie będąc łajdakiem.Zdanie złożone z podrzędnym okolicznikowym celu – Adolf Dygasiński
6Kto innych wokół siebie pomniejsza, nigdy nie będzie wielki.Zdanie złożone z podrzędnym okolicznikowym czasu – Oscar Wilde
7Człowiek winien studiować tylko to, do czego pcha go jego wewnętrzne pragnienie.Zdanie złożone z podrzędnym orzecznikowym – Wiktor Hugo
8Aby popełnić zbiorową nikczemność, ludzie nie potrzebują się narażać.Wypowiedzenie złożone podrzędnie z imiesłowowym równoważnikiem zdania – Fiodor Dostojewski

2. Wstaw przecinki w poniższych zdaniach złożonych.
Gdzie diabeł nie może tam babę pośle.
Kto pod kim dołki kopie ten sam w nie wpada.
Jaki pan taki kram.
Jak sobie pościelesz tak się wyśpisz.

3. Dokończ poniższe wypowiedzenia tak, aby powstały zdania złożone podrzędnie z okolicznikowym:
  • przyczyny
    Przeprowadziłem się do Warszawy......................................................................................
    ....................................................................................................................................
  • celu
    Weszli do środka.............................................................................................................
    ....................................................................................................................................
  • przyzwolenia
    Nie zapalił światła.............................................................................................................
    ....................................................................................................................................
  • czasu
    Postanowili pójść na spacer...............................................................................................
    ....................................................................................................................................
  • miejsca
    Jedź tam........................................................................................................................
    ....................................................................................................................................
  • sposobu
    Mówiła tak......................................................................................................................
    ....................................................................................................................................
  • warunku
    Dostaniesz promocję do następnej klasy..............................................................................
    ....................................................................................................................................

4. Narysuj wykresy wypowiedzeń złożonych i nazwij ich typy.
Niejeden wielki człowiek, stojąc przed zwierciadłem, zobaczy oszusta.
Zły to ptak, co własne gniazdo kala.
Kto się nie leni, temu się zieleni.

5. W podanych zdaniach złożonych podrzędnie oznacz człon nadrzędny ( N ) i podrzędny ( P).

a) Nie wiedzieli , że to będzie takie trudne.
…………… ………………..
b) Kupiłam sukienkę, która bardzo mi się podobała.
…………… ………………..
c) Chodźmy tam, gdzie rosną jabłonie.
…………… ………………..
d) Ponieważ padało, odłożyliśmy spacer do jutra.
…………… ………………..

Temat opracowane na podstawie:
1)podręcznik :"Gramatyka i stylistyka 3"
2)Język Polski
3)GWO (Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe)

Related Posts:

  • Lekcja 1Temat:Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu złożonym. Wypowiedzenie złożone współrzędnie. Wypowiedzenie złożone współrzędnieZdania składowe są równorzędne, nie można zadać pytania od jednego do drugiego. Typ Wykres zda… Read More
  • Lekcja 3Temat:Jak stosować mowę zależną i niezależną. MOWA NIEZALEŻNA : Jest to dosłowne przytoczenie wypowiedzi,naszej lub cudzej. MOWA ZALEŻNA Mowa zależna – To przywołanie cudzej lub własnej wypowiedzi, ale już nie w formie d… Read More
  • Lekcja 2Temat:Wypowiedzenie wielokrotnie złożone. 1. Co to jest wypowiedzenie wielokrotnie złożone? O wypowiedzeniu wielokrotnie złożonym mówimy wtedy, gdy w skład wypowiedzenia wchodzą co najmniej 3 wypowiedzenia cząstkowe. Wypowi… Read More
  • Lekcja 4Temat:Cytaty i cytowanie. 1.Co to są cytaty? Cytat-dosłowne przytoczenie czyichś słów. Cytat w literaturze jest formą ekspresji artystycznej. Może mieć charakter jawny, w postaci wyraźnie wyróżnionego tekstu, lub niejawny,… Read More

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Unordered List

Sample Text

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Popular Posts

Recent Posts

Text Widget